Sunday, January 3, 2010

Ickelinjärt berättande

Vi bestämde oss för att göra om Forest Gump till en ickelinjär berättelse, dels eftersom det är en film och berättelse som många känner till, dels för att den är väldigt kul. Idén var att det skulle vara någon sorts interaktivt spel, baserat på filmen Forrest Gump, där spelar måste ta sig igenom hans olika faser i livet, barn, ung man och vuxen. Varje ålder innehåller olika uppgifter som man ska klara, alla finns tillgängliga från början men det kan vara svårt, för att inte säga omöjligt att klara spelet och ta sig vidare om uppdragen inte genomförs i rätt ordning, till exempel kan han inte klara vuxenuppdrag som barn.

Eftersom det är spelaren som hela tiden gör de olika valen blir interaktiviteten hög, och möjligheten till oväntade utgångar större. Det ickelinjära berättandet ger spelaren makt att själv påverka historiens utgång , man kan hoppa fram och tillbaka och testa nya vägar. Det blir dramaturgiskt sätt mer spännande än en tidsbunden berättelse

No comments: