Sunday, January 3, 2010

Blogguppgift 1, Analys av Las vegas sun enligt triangelmodellen

Vi fick i uppgift att analysera interaktivitet och flash på tidningen Las vegas suns hemsida. Las vegas sun är en dagstidning i vegas och har väl som de flesta nyhetsdagstidningar en rätt bred målgrupp, alltså alla som är intresserade av vad som händer och hänt i staden. Men mycket i just den här tidningen känns väldigt turistinriktat, såväl reklam som de små filmer om las vegas historia som man kan titta på.

Sidan som vi fick länk till var alltså en spännande sida där man kan lära sig allt om vegas historia, från stadens byggande till idag, till hands finns flera olika filmer, som är väldigt välgjorda och proffsiga, men där interaktiviteten är obefintlig, och kartor, där man kan klicka för att få info.

I och med filmerna blir ju sidan multimedial, på ett ganska klassiskt sätt eftersom man själv inte direkt kan påverka något, förutom vilken film man väljer.

Sidan innehåller både audiella och visuella bitar, foton, texter och musik, men även speakerröster. Men man måste nog säga att sidan är främst visuell, den funkar lätt även om man stänger av ljudet.
Sidan är alltså både multimodal och multikanal, enligt Elsom Cook. Men som jag redan nämnt känns det rätt trist att en sida som i övrigt känns påkostad och välgjord inte låter en interagera nästan alls, och dessutom känns onödigt rörig.

Det känns inte som att det direkt finns något helhetstänk, mycket av innehållet känns inkonsekvent. Detta kanske beror på att man har velat rikta sig till en alltför bred målgrupp. Ska sidan passa all måste den nog vara lite mer genomarbetad.

No comments: