Sunday, January 3, 2010

Blogguppgift 2, Vandas sida (inlämningsuppgift 1)

Så här gjorde jag inlämingsuppgift 1:

Startsidan eller indexsidan innehåller en kort presentation av sidan, en bitmapsekvens där en bild av mitt huvud rör sig. den har jag gjort genom att först använda liquify-verktyget i photoshop, för att sedan inportera och göra till en sekvens som rör på sig i flash. På startsidan finns även en liten meny med länkar till de andra uppgifterna som är:

Frame by frame:
Jag animerade en liten blomma vars blad ramlade av i sekvensen, frame by frame betyder ju ruta för ruta alltså la jag in en ny keyframe för varje gång något skulle förändras i bilden.

Shapetween:
En liten prick förvandlas till mitt eget namn, väldigt tufft ser det ut! Jag började med att rita en fläck och göra en keyframe av det på tidslinjen, sedan längre fram i tidslinjen skrev jag mitt namn och gjorde det lite fint. Sedan blev jag tvungen att förvandla texten till en form istället, jag vet inte helt säkert varför, men det var en nödvändighet för att det skulle kunna förvandlas till en shapetween. För att göra tweenen markerade jag första rutan igen och lade till shapetween i propertiesfönstret.

Bildspel:
även när jag gjorde bildspelet använde jag photoshop, jag importerade tre bilder, som jag gjorde till samma storlek och lade som tre olika lager i samma bild,sedan importerade jag dem i flash och lade in dem på tidslinjen, men som olika lager. Sedan drog jag ut så länge som jag ville att bilderna skulle vara och lade in effekten alpha mellan varje övergång,det gjorde bilden liksom genomskinlig, vilket verkade som en snygg fade mellan bilderna.

Motiontween:
En liten fågel som rör sig genom bilden och flaxar med vingarna, jag lyckades inte riktigt utan fick till en rätt udda rörelse, det såg mer ut som en krabba som gick fram, vilket jag tycker var lite sött.

Ljudsynk:
Här ritade jag en gubbe och gav hans mun tre olika stadier, när man sedan lade ut detta på tidslinjen ser det ut som att han pratar. Sedan importerade jag ett ljud och försökte efter bästa förmåga få det att se ut som att det är min gubbe som pratar, munnen är stängd när det är tyst osv.

Det var roligt att jobba med inlämningsuppgift 1, men också svårt, det som har varit tråkigast för mig har varit att jag är så himla dålig på att rita, vad jag än gör så ser det bara barnsligt och klåparaktigt ut. Men att jobba i Flash har ändå inneburit en positiv överraskning, det har varit lärorikt och inte lika svårt som det vi sysslade med i föregående kurs.

No comments: